Keluarga

Inilah Akib4t Ambil Peranc4ng Bertahun-Tahun Tolongglah Kepada Semua Wanita Di Luar Sana Untuk Baca Dan Share semoga Bermanfaat.

Assalamualaikum wbt….
Saya doakan sahabat semua, sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmat Allah SWT hendaknya. InsyaAllah.…
Baru-baru ni, saya ada membuat sedikit pembacaan berkaitan dengan pil perancang. Dan terjumpa lah satu yang menarik untuk dikongsi dari page Pakar Sakit Puan.

Pil perancang adalah salah satu punca terjadinya Fibroid atau Cyst seperti di bawah..

RAMAI WANITA MENGAMBIL PIL PERANCANG
Sejak, berada dalam dunia kesihatan ni.. Alhamdulillah, makin banyak ilmu-ilmu bermanfaat yang dikongsi untuk pengajaran dan kebaikan bersama. Ini dari pengalaman saya bersama ibu-ibu muda yang berkerjaya.…

Al-maklum lah. Usia pun bertambah.. Remaja kata pergi.. Isteri kata mari. Hahaha. Prepare diri lah untuk masa depan, kan..

After bersalin, wanita akan melalui satu proses yang dinamakan berpantang. Dalam masa yang sama, mereka dah berfikir untuk merancang bagi menjarakkan anak supaya tidak memudaratkan diri sendiri.

Yelah, ada yang bersalin secara caesar dan n0rmal yang teruk. Ianya, agak memberi kesan kepada si ibu dari segi fizikal dan mental (trauma).

Saya bukan nak menakutkan. Cuma membayangkan perasaan-perasaan si ibu.…

Ada juga, yang merancang kerana fikirkan commitment keluarga yang semakin besar dan juga fakt0r tuntutan kerjaya.

Tapi, bukan ini cara.

Sesungguhnya, setiap anak sudah tertulis rezeki mereka selagi kita berusaha dan percaya dengan kuasa Allah SWT. InsyaAllah.

Anak kan penyeri dan penghibur rumah tangga.

Ramai yang saya jumpa.. Buat tindakan yang silap.

Apa yang silap?

Mereka inject sana, inject sini (Baca kisah Silam Wanita Fibroid dengan implan0n).…

Perghh!! dah cam botox pun ada. Macam ayam kena cucuk pun ada.
Ambil pil perancang setiap bulan atau implan untuk elak dari mengandung lagi.

Saya memang dah tahu pasal kesan daripada alternatif ini. Tapi, sejak j0in MFMS gr0up.. Rupanya, sangat ramai wanita yang bermasalah dalaman. Bila disiasat, berkaitan dengan h0rm0n dan perancang family.

Allahuakhbar

Keciannya, mereka dan juga diriku jika saya diamkan. So, saya perlu share jugak lah kat sini.

KESAN KETARA AKIBAT DARI KESILAPAN INI

Period tak datang berbulan dan ada yang bertahun-tahun. Can you imagine? Darah kotor tak keluar.

Badan makin bambam macam ayam daging kena cucuk.

Tulang mula mereput. NGERI kot.

Sakit-sakit badan.

Selalu sakit perut.

Sakit ketika berhubungan kelamin.

Perut mula membuncit.

Pendarahan abnormal.

NASIHAT SEORANG WANITA KEPADA WANITA

Merancang boleh.. Tapi, bukan itu caranya.…

Nak tahu cara? Kena refer yang lebih pakar.. Saya tak leh turunkan ilmu. Sebab, saya sendiri belum kahwin. Secara teori, boleh lah..

Anak itu adalah rezeki.. Anugerah yang terindah dari Allah. Yakin dengan kuasa Allah. Kehadiran cahaya mata takkan terjadi tanpa keizinan dari Allah SWT.
Emak saya sendiri beranak 14. Tak ambil cucuk-cucuk 0r apa-apa teknologi pun. So, saya tak sangka begitu ketara masalahnya pada hari ini.

Alhamdulillah.. Jarak antara kami adik beradik pun 2, 3 tahun.

Mesti ramai terkejut, kan..? Saya anak ke-4. Ada 8 0rang adik di bawah tanggungjawab saya. 2 0rang dah jadi ahli syurga.

Cam mana mak saya boleh jarakkan anak-anaknya dengan jaya? Itu kuasa Allah SWT.

Semoga anda sihat dan bahagia sentiasa.
No more cucuk-cucuk, ya.. BAHAYA! SHARE kepada rakan anda..…

Menangguh solat : Apa alasanmu?

“Sibuklah , aku sedang buat kerja rumah. Banyak betul. Kadang – kadang tu sampai tak sempat nak solat. Nanti – nantilah tunggu ada masa!” Mudahnya beri alasan. Senang beri dalih. Sibuk sangatkah ? Hinggakan ia merantai dirimu untuk melaksanakan ibadah yang wajib ?

Sahabatku,
Solat lima waktu adalah salah satu rukun Islam yang wajib dipatuhi setiap muslim. Solat juga tanda pertalian terus seorang hamba dengan Allah. Oleh itu tidak wajar jika engkau beralasan sibuk kerja atau apa sahaja sebagai halangan untuk mendekatkan diri dengan Allah. …

Sedarlah temanku,
Rasulullah bersabda yang bermaksud :
Sesiapa yang akan lupa akan sesuatu solat, maka hendaklah ia mengerjakan solat itu jika ia telah mengingatinya, tiada tebusan lain untuk solat itu kecuali solat yang dilupakannya, sesuai dengan firman Allah yang maksudnya : “Dan dirikanlah solaty untuk mengingatiKu.” ( Riwayat Bukhari ).

Solat merupakan tiang agama, wahai saudaraku. Sesiapa yang mengerjakannya bermakna dia menegakkan agamanya. manakala orang yang meninggalkannya bermakna dia telah meruntuhkan agamanya.

Besarnya peranan solat sehingga Allah tidak membenarkan sebarang alasan untuk kita abaikan ibadah ini. Dalam sakit, apatah lagi sihat, dalam apa sahaja cuaca dan tempat, solat tetap wajib ditunaikan. Hatta jika terlupa sekalipun, apabila sudah teringat, wajib kita menunaikannyua atau menggantikannya dengan kadar segera. …

Wahai kawan yang dikasihi Allah,
Sebenarnya saudaraku, solat itulah waktu kamu bermunajat, bertemu Allah, berhubung terus denganNya, merintih, menyeru dengan berdoa, mengharap, merenung dan menginsafi, mengkoreksi diri, membina keimanan dan segala – galanya. Solat itulah tanda syukurmu padaNya.

Solat jualah bukti asas dirimu tunduk pada tuhan yang esa. Tidak mensyirikkannya. Jadi bila ada dalam jiwamu yang lebih penting daripada seruan solat menghadap ilahi, maka bibit – bibit syirik itu mula menodai hatimu yang suci. Nauzubillah. …

Usrah ini menyeru dirimu, bangkitlah segera melaksanakan kewajipan utama ini, sementara hayatmu masih dikandung badan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *